فیلم| مطالبه گری مردم استان یزد = مشکلات حمل و نقل مسافر ریلی
نویسنده : یزدفردا | شناسه خبر : 185913 | تاریخ انتشار : 29 Aban 1402 - 22:25 | 3408 بازدید

✅ این قسمت: حمل و نقل مسافر ریلی

❎یزدفردا با دعوت از مرتبطین با بخش گردشگری و حمل و نقل ریلی به بررسی  راهکارهای افزایش قطارهای مسافربری پرداخته است .

✳️در این گفتگوها با  موحد رییس انجمن گردشگری استان یزد ،لسان صدق مدیر عامل شرکت پارس ریل کویر و آخوندی دستیار ویژه استاندار یزد گفتگو شده است.

❇️این گفتگو بزودی از طریق پایگاه خبری یزدفردا در پایگاه خبری یزدفردا و تلگرام و اینستا و ایتا و آپارات و یوتیوپ یزدفردا منتشر می شود .

✅مخاطبان با ارائه سوژه می توانند یزدفردا را در ارایه هرچه بهتر این گفتگوها یاری دهند 

یزدفردا:در اولین گفتگوی ویژه یزدفردا پیرامون حذف سرویس های قطارمسافری به استان یزد به سراغ دو کارشناس مرتبط با این موضوع رفتیم تا مشکلات پیش امده با حذف قطارهای مسافری را بررسی کنیم.

اولین کارشناس دکتر موحد رییس انجمن صنفی گردشگری استان یزد و محمدمهدی لسان صدق مدیرعامل شرکت پارس ریل تنها شرکت بومی ریلی در زمینه حمل مسافر در یزد هستیم.

موحد رییس انجمن صنفی گردشگری استان با ابراز خرسندی از توجه رسانه ها به حمل و نقل ریلی اظهار داشت:بحث حمل و نقل ریلی آنهم در بخش مسافری متاسفانه دچار مشکل شده و امید واریم مطالبه گری رسانه ها در اینگونه موضوعات باعث خواهد شد تا با بر خورداری مردم از آنچه که حقشان است باعث رونق جامعه شود.

دکتر موحدی در ادامه افزود:قبل از کرونا در روز شش رام مسافر تنها در مسیر یزد به تهران و بالعکس در حال تردد بود وجالب اینکه تمام این قطار ها کاملا تکمیل بود.

وی افزود:چهار رام تردد صبح از یزد و عصر از تهران به یزد و دو قطار شب رو نیز وجود داشت.

رییس انجمن صنفی گردشگری استان در ادامه افزود:متاسفانه با بروز کرونا سفر ها محدود و قطار ها حذف شدند و متاسفانه پس از کرونا تمام کارها به روال خود بازگشت ولی قطار های مسافربری دیگر به تعهدهای گذشته خود بازنگشتند.و با یک قطار به یک ششم تنزل پیدا کرد.

کلا ترنسس ها حذف از دو رام قطار یک رام فعالیت کرد و به اضافه چند سهمیه در قطارهای عبوری به یزد اختصاص یافت .

این حق مردم نیست و عملا به یک بن بست حمل و نقلی رسیدیم .و برای سفر به تهران روزها باید منتظر بود تا بلیط سفر پیدا کنند .

متاسفانه زمانی که قطارها بود ماموریت های اداری طبق بخش نامهای دولتی از آن استفاده می کردند که همه اینها به حمل و نقل هوایی منتقل و قطعا هزینه های دولتی برای اینگونه موارد چندین برابر شده ،انهم زمانی که دولت با مشکل محدودیت بودجه  خود رقم قابل ملاحظه ای می شود .و با این وجود حدودیت تنها برای مردم بوجود امده است.

گردشگری اگر رونق داشته باشد تمام بخشها هم رونق خاص خود را دارند گردشگری استان هم به همین واسطه خواب رفته ،بخش عظیمی لز مسافرین استان مسافرین آموزشی بودند دانش اموزان و دانشجویان را شامل می شدند براساس بخش نامه های اموزش و پرورش اردوهای اموزشی تنها با حمل و نقل ریلی باید صورت پذیرد .

مشکلات و محدودیت های کشور را کاملا لمس می کنیم ونباید تمام مسایل را بگردن تحریم ها ومسائل بین المللی انداخت.سوی مدیریت ها باعث بروز اکثر این مشکلات است.

یزد چه جاده ای و چه ریلی مرکز کشور است . و شبکه ریلی استان واقعا گستره و خوب است و متاسفانه مسئولان راه آهن جمهوری اسلامی به دروغ قطارهای مسافربری را زیان ده اعلام می کند ولی اگر نگاه دقیق شود تمام پیمانکاران خصوصی مسافر هیچ مشکلی ندارند  و آمادگی افزایش فعالیت را دارند .

متاسفانه مردم چون صداقت دارند حرفهای دروغ مسولان را باور می کنند.و آقایون مدعی هستند حمل و نقل مسافر صرفه اقتصادی ندارد و حمل بار جایگزین اقتصادی  خوبی برای مسافر.و اگر این اظهار نظر درست باشد ساده ترین روش را برای آن انتخاب کرده اند.این که خاک معادن ما را بوسیله ریل به استانهای دیگر و صادرات حمل کنند خوب است و ما هم موافقیم ولی نه به قیمت پایمال کردن حقوق مردم .

مشکلات ریل های قطار برای شهر یزد را مردم تحمل می کنند دو پاره کردن شهر یزد و مشکلات عدیده ای که برای مردم ایجاد شده است .

لسان صدق مدیر عامل تنها شرکت تخصصی بومی در زمینه حمل و نقل ریلی در ادامه این که شرکت پاس ریل ایرانیان برندی که به نام این شرکت ثبت شده است در سالهای پایانی دهه ۹۰ براساس نظر جمعی مدیران استان توسعه و بهره برداری خدمات مسافری به صورت بومی با همتی که مرحوم مهندس قمی در این زمینه داشتند ،تشکیل و با  هدف ایجاد هلدینگی  در زمینه خدمات ریلی فعالیت خود را شروع کرد . به این معنی که اگر این خدمات را در قالب مسافر، بار و پشتیبانی بدانیم این شرکت برای احیاء کامل این زنجیره در ایتان فعالیتش را اغاز و هدف گذاری کنند.

با اولویت ایجاد وتامین و بهره برداری واگن های  مسافربری برای استان یزد کارش را آغاز کرد .

یزد علی رغم اینکه یزد شاهراه مواصلاتی کشور بود در زمان کرونا تردد شش رام قطاری که معمولا بالای ۸۵ درصد  مسافر داشت کمک با توجه سیاست گذاری راه آهن جمهوری اسلامی حذف شد و متاسفانه پس از رخت بربستن کرونا هم هیچ جایگزینی برای آن در نظر گرفته نشد.

با عنایت به ماهیت شرکت پارس ریل که با هدف محوریت استان با ااولویت شهروندان و به منظور گسترش‌ گردشگری خصوصا داخلی و رونق در بخش گردشگری استان  ایجاد شده بود

هدفی که ترسیم شده بود قطارهای مسافربری که در کشور تردد می کنند  عمربالایی ۴۰سال دارندبه دودسته تقسیم می شوند قطارهای خود کشش و قطارهایی با نیروی کشنده جدا  و قطارهای خود کشش را استان بهره بردار آن بوده و علی رغم اینکه هیچ پیش بینی نداشتند دو رام آن به ۴رام رسیدند وبه نام پردیس معروف بودند وبا استقبال خوب مردم روبرو شده بود و ما هم ماموریتمان بکار گیری قطار ترنسس بود که وابستگی به راه اهن را جدا می کرد و مطالعاتی توسط مهندس قمی در سالهای قبلش انجام شده بود سوق پیدا کردیم برای تامین اینگونه قطارها انزمان مذاکراتی با راه آهن المان صورت گرفته بود و تکنولژی ان تا دو سال گذشته نمونه نداشت .

برای اخذ مجوز واردات ان سه سال تلاش شد و مهندس قمی متاسفانه از بین ما رفتند و با تیم موجود که متشکل از مدیران با تجربه راه آهن بودند توانستیم مجوز ۲۴ واکن ،شش رام قطار خود کشش را بگیریم و این مجوز طی ۱۰ سال گذشته اولین مجوزی است که صادر شده است.تجربه قطارهای ترنسس برای استان خوب بوده دانشجو ،بازاری،دانشجو صبح خود را تهران می رساندند و شب هم در یزد بودند و کلی هزینه های مردم را کم کرده بود .وبرای اسن کار هفت خان رستم را طی را کردیم . 

اینگونه قطارها به صورت اور حال شده به ایران داده می شود و مجبور به پاس کردن استاندارادهای ایران هم بود و هرکجا به مشکل خوردیم استاندار محترم دکتر فاطمی مستقیما ورود پیدا کردند و حیلی از گره های ما را باز کردند و متاسفانه در خفا دوستانی کارشکنی می کردند به هر طریق مجوز را گرفتیم مجوز داده شده به ما اجازه می دهد ۲۴ خط قطار تندرو را وارد خطوط کنیم این قطارها با توجه به اینکه از بدنه آلومینیوم تشکیل شده و امکان سرعت بالاتر از قطارهای موجود را دارد .با عنایت به اینکه سرعت جابجایی برای تورهای گردشگری اولویت دارد و اگر این مورد انجام شود یزد در اولویت گردشگری بین المللی قرار می گیرد .

یزدفردا:اعتبار آن تخصیص یافته است؟

شرکت پارس ریل شرکتی است که به محض شروع کار قطارهایش سهام به مردم استان واگذار می شود و هیچ فردی ویا گروهی مالک آن نیست.

یعنی با سرمایه گذاری راه اندازی و سپس به مردم واگذار شود .

پارس ریل تنها شرکت بومی داخل استان یزد هستیم.که توانستیم امتیازاتی را در زمینه حمل و نقل ریلی برای استان بگیریم و در کشور هم منحصر به فرد است .

سوال؛نمایندگان استان ،در این زمینه تا چه حد حمایت و کمک کرده اند تا حداقل برای انتخابات بعدی به عنوان عملکرد خوب آنها در نظر بگیریم.ایا نمایندگان باید به میدان بیایند از همینجا هم اعلام می کنیم همکاری کنند تا مجوز خرید ۴قطار برای مردم یزد به نتیجه برسد ،چنانچه نمایندگان در این زمینه فعالیت ویژه ای داشته اند اعلام تا انتشار دهیم .

ما مدیون و وامدار مدیران استان خصوصا استاندار یزد دکتر فاطمی هستیم و اقای جوکار جلسات متعدد داشته ایم و پیگیری کردند تا از شرکت های دخلی کمک بگیریم مثلا شرکت رجا که متولی پردیس ها بود .که متاسفانه خواسته ای غیر منطقی داشته که جای بحثش اینجا نیست چون نیامده ایم گله کنیم می خواهیم کار انجام شود .

مشخصا دکتر میر محمدی علی رغمی که با شرکت آشنا نبودند حمایت موثر کردند در بزنگاهای ورود و خیلی هم موثر بود .

بدون هیچ مطالبه ای ایشان ورود و واقعا موثر بود .

انتظارمان این است همه کمک کنند تا این خدمت به مردم صورت گیرد .

جناب موحد در ادامه بفرمایید .

سوال :ما شنیده بودیم که بار استان ۵۰درصد درامد راه اهن جمهوری اسلامی را تامین می کند .ایا این انصاف است که راه اهن شش قار استان را به یک سرویس تقلیل دهد .

دکتر موحد:متاسفانه نمی خواهیم به این نتیجه برسیم مثل این قصه اینه که فردی می گفت هر کس هرچی گم می کند به ما شک می کند زمانی که جیب ما را می گردند همانجا پیدا می کنند....................................................ادامه گفت گو در فیلم زیر ببینید 

 

 

برچسب ها
ثبت دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.